Voorbereiden op slaapcoaching

Slaapgebrek, slaapproblemen, peuters, kleuter, slapeloze nachten

Voorbereiden op slaapcoaching

Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat slaapcoaching een succes wordt? Een slaapcoach inschakelen is voor veel ouders een grote stap. Vaak hoor ik dat ze voor hun gevoel alles al hebben geprobeerd om hun kindje beter te laten slapen. Stapels boeken gelezen en urenlang het internet afgespeurd voor slaaptips. Niks werkte bij hun kind en als laatste redmiddel bellen ze mij. Alle hoop is op het slaapcoach traject gevestigd.

Het goede nieuws is dat je als ouder heel veel invloed hebt op het succes van slaapcoaching. En een goede voorbereiding is het halve werk. In deze blog vertel ik hoe jij je kan voorbereiden op slaapcoaching.

 

1. De juiste timing

Het beste start je met slaapcoaching wanneer je minimaal 3 weken je volledige aandacht eraan kan geven. Dat betekent tijdens (en liefst ook een aantal weken na de slaapcoaching) beter geen grote veranderingen, vakanties, verhuizingen, verbouwingen etc.

Het perfecte moment bestaat vaak niet. Er is altijd wel een reden waarom het niet uitkomt om met slaapcoaching te beginnen. Dan is het dus een kwestie van je agenda blokken en even de drukke uitstapjes en vakanties uitstellen. Alles voor een goede nachtrust 😉

 

2. Maak aantekeningen

Hier kan je al mee beginnen voordat je hulp inschakelt. Hoe meer informatie jullie kunnen geven over de slaapgewoontes, eetpatronen en temperament van je kind, des te beter we een plan op maat kunnen maken.

Zodra de slaapcoaching gestart is, blijf je aantekeningen maken. In een slaaplog hou je bij hoe laat je kindje naar bed ging voor z’n slaapje, hoe lang het duurde totdat hij sliep, wat je deed om hem in slaap te krijgen, hoe je kind reageerde. Doe hetzelfde bij bedtijd en gedurende de nacht. Schrijf ook op wanneer je kind borstvoeding of een flesje krijgt.

Wanneer je zelf ook een slaaptekort hebt is het ontzettend lastig om dingen goed te onthouden. Dus kies een manier die voor jullie makkelijk werkt. Je kan een notitieblokje bij het bed van je kind leggen of een van de vele apps gebruiken die er tegenwoordig te vinden zijn.

Het is belangrijk dat iedereen die voor je kind zorgt aantekeningen maakt. Vraag dus ook aan opa en oma of je opvang om goed bij te houden hoe laat en hoe lang je kindje slaapt. En hoe ze je kindje daar in slaap krijgen. Alle beetjes informatie dragen bij aan het succes.

 

3. Praat erover

Jullie zullen niet de eerste ouders zijn die door het langdurige slaaptekort meer onenigheid hebben. Dat hoor ik regelmatig, door vermoeidheid worden de lontjes vaak korter. Toch is het ontzettend belangrijk om op één lijn te zitten. Dus praat met elkaar, wat zijn jullie doelen? Op welke kamer willen jullie graag dat je kindje gaat slapen? Waarom willen jullie de hulp van een slaapcoach inschakelen en wat willen jullie bereikt hebben aan het einde van de slaapcoaching? Droom samen eens weg over hoe het zou zijn als je kindje zelf rustig in slaap kan vallen.

En wanneer je een alleenstaande ouder bent is het goed om deze zaken voor jezelf duidelijk te hebben.

 

4. Werk samen

Je kind zal het zelfstandig slapen het snelst onder de knie krijgen wanneer jullie het slaapplan consistent uitvoeren. Vertel daarom je oppas, gastouder, kinderopvang, opa en oma etc. over de afspraken uit het slaapplan en vraag of ze willen meehelpen.

Wanneer je samen woont met een partner is het fijn als jullie beide beschikbaar zijn voor de slaapcoaching. In sommige gevallen is dit bijvoorbeeld in verband met werk lastig te realiseren, maar als je de mogelijkheid hebt is het zeker aan te raden. Hoe beter jullie als ouders samenwerken, hoe makkelijker je kindje kan leren slapen.

 

5. Check bij je arts of het consultatiebureau

Wanneer je baby nog nachtvoedingen krijgt en je twijfelt of en hoeveel voeding je kind nog nodig heeft gedurende de nacht, is het handig om dit even te checken.

Ook medisch ongemak wil je het liefst, zoveel als mogelijk, onder controle hebben voor de slaapcoaching. Heeft je kindje bijvoorbeeld last van eczeem, reflux of continu oorontsteking? Dan is het goed om bij je arts te vragen wat er gedaan kan worden om dit ongemak te verzachten.

 

6. Zorg voor een goede basis

Kijk eens kritisch naar de slaapomgeving van je kind. Is het donker genoeg of moeten er nog verduisterende gordijnen komen? Is het er rustig? Zijn er kleuren, geluiden of spullen in de directe omgeving die je kind misschien teveel kunnen stimuleren?

Het slaapcoachen van je kindje is hard werken. Maar met bovenstaande tips kan jij je voorbereiden op slaapcoaching. En daarmee heb je het jezelf wel alvast iets makkelijker gemaakt. Zijn jullie er klaar voor en ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Lees dan over de werkwijze en de verschillende diensten van ZoeteSlapers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wil je wat extra hulp met het slaapritme van jouw kindje?

Kies dan voor een gratis kennismakingsgesprek

Scroll naar top