baby slaapassociaties, hand vasthouden
Home » Slaaptips » Slaapassociaties

Slaapassociaties

Slaapassociaties, een woord dat je héél veel hoort in de wereld van baby- en kinderslaapcoaching. Maar waarom is het zo’n belangrijke term. Wat zijn eigenlijk negatieve, of zoals ik liever zeg, afhankelijke slaapassociaties en hoe voorkom je ze?

 

Slaapassociaties, het is niet alleen maar ‘slecht’

Alles wat je doet om in slaap te vallen is een slaapassociatie. Dat geldt dus zowel voor je kindje als voor jou zelf. Misschien lig jij wel altijd op je linkerzij met je handen onder je hoofd. Vindt je kindje het fijn om met z’n haartjes te friemelen. Of moet zij een liedje neuriën voor ze in slaap valt, zoals 1 van mijn dochters altijd doet. Ook dat zijn slaapassociaties, alleen noemen we ze dan onafhankelijke slaapassociaties. Het is eigenlijk alles wat je, zonder de hulp van iemand anders, doet om in slaap te vallen. En die zijn fijn, want daarvoor hoef jij je bed niet uit.

 

Afhankelijke slaapassociaties

Met afhankelijke slaapassociaties bedoel ik alles wat jij of je partner doet om te zorgen dat je kindje in slaap valt. Er zijn er nog veel meer te bedenken, maar deze zie ik het vaakst voorbij komen in mijn kinderslaapcoach praktijk:

  • in slaap voeden of flesje geven
  • wiegen
  • naast je kindje liggen

 

Bij bedtijd vinden veel ouders het niet het grootste probleem om hun kind in slaap te voeden of wiegen. Het lastige is dat het daar vaak niet bij blijft. En dat heeft alles te maken met je slaapcyclus. Gedurende de nacht ga je door meerdere slaapcyclussen met fases van diepe en lichte slaap. Tijdens de overgang naar een volgende slaapcyclus word je een klein beetje wakker. En dat is wanneer je kindje merkt dat zijn slaapmiddel, jij dus!, er niet meer is. Hierdoor word je kindje echt wakker en zal het jouw hulp nodig zijn om terug in slaap te vallen.

De hulp die je kindje bij bedtijd van jou krijgt om in slaap te vallen, dat is minimaal de hulp die je kindje ’s nachts wil als hij wakker wordt. Valt je kindje ’s avonds bijvoorbeeld altijd al wiegend op jouw arm in slaap? Dan kan je niet van je kindje verwachten dat hij of zij midden in de nacht alleen in het eigen bedje terug in slaap valt.

Geef jezelf alsjeblieft niet de schuld dat deze gewoontes zijn ontstaan. We willen allemaal het beste voor onze kinderen. Alles ontstaat vanuit de liefde voor je kindje. En het feit dat zoveel ouders worstelen met deze afhankelijke slaapassociaties zegt al genoeg toch?

 

Hoe zit het eigenlijk met het speentje?

Zolang jij het speentje bij je baby in moet doen, is het een afhankelijke slaapassociatie. Maar je kan je baby vanaf 7 á 8 maanden leren om dit zelf te doen. En dan is het ineens een onafhankelijke slaapassociatie.

 

Het is pas een probleem als jij het zo ervaart

Dit vind ik echt een belangrijk punt. Laat je geen problemen aanpraten. Als jij ’s nachts 1 of 2 keer een speentje terug geeft aan je kindje en je vindt dit prima, dan is dat prima. Ongeacht wat andere mensen hiervan denken of zeggen.

Ben je de hele avond en nacht in de weer om je kindje terug in slaap te helpen en gaat jouw gezondheid, humeur en dat van je kindje eronder lijden? Dan is het waarschijnlijk wel tijd om er iets aan te doen.

 

De eerste maanden bestaat er geen afhankelijke slaapassociaties

Je baby heeft jou gewoon nodig om in slaap te kunnen vallen en dat is ok, echt waar. Voel je dus geen slechte moeder wanneer jij je baby in slaap moet wiegen of voeden. Je kindje is qua ontwikkeling gewoon nog niet zo ver dat hij of zij zelf in slaap kan vallen en in slaap kan blijven. Sommige baby’s kunnen dit al wel en dat is super knap, maar het is niet de norm. Pas rond de vijfde maand ontwikkelen kindjes deze vaardigheid. En dat is ook precies de reden dat ik alleen slaapcoaching doe bij baby’s vanaf 6 maanden.

 

Wat kun je dan wel doen om te voorkomen dat jij je peuter nog elke nacht 3 flesjes melk moet brengen?

Een hele belangrijke tip: zorg dat je niet afhankelijk bent van 1 trucje om je baby in slaap te krijgen. Het helpt al enorm wanneer beide ouders vanaf het begin jullie kindje naar bed brengen. En probeer verschillende manieren om je baby in slaap te helpen. De ene keer voeden, dan wiegen etc. Op die manier ontstaat er niet 1 vaste associatie.

Je kan alvast oefenen met je kindje slaperig maar wakker in bed te leggen. Kies een moment waarop je kindje blij en tevreden is. Leg je baby slaperig maar wakker in bed en kijk eens wat hij of zij doet. Lukt het om zelf in slaap te vallen? Super knap! Gaat het niet en raakt je baby gefrustreerd of overstuur? Dan snel oppakken en in slaap helpen. De eerste 6 maanden is dit echt oefenen en hoeft je baby het nog niet te kunnen. Maar gun hem of haar wel deze oefenmomenten.

 

Zijn er afhankelijke slaapassociaties ontstaan en is je baby 6 maanden of ouder? Dan kan je hieraan gaan werken. Kies een slaaptraining methode waar jij je goed bij voelt en die past bij jouw kindje. In een volgende blog vertel ik je hier meer over.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *